„Edukacja w miejscach pamięci - doświadczenia przeszłości, wyzwania przyszłości”

Drukuj
Opublikowano: 09 października 2015
Wpisany przez: Teodozja Świderska

DSC 0031W ramach kontynuacji tegorocznych obchodów jubileuszu XX – lecia Międzynarodowych Obozów Młodzieżowych w Łambinowicach (8 października 2015r.), w Sali Herbowej UW w Opolu odbyła się debata pn. „Edukacja w miejscach pamięci – doświadczenia przeszłości, wyzwania przyszłości”. W części oficjalnej głos zabrali: Wojewoda Opolski –Ryszard Wilczyński; Opolski Kurator Oświaty – Halina Bilik; Gernot Siwitz – (Ministerstwo Oświaty, Nauki, Doskonalenia i Kultury Nadrenii–Palatynatu), Małgorzata Szeląg - Dyrektor MODN w Opolu oraz Andrzej Popiołek – starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Opolu.

Następnie miała miejsce dyskusja panelowa z udziałem m.in. prof. dr hab. Danuty Kisielewicz oraz prof. dr hab. Barbary Kubis z Uniwersytetu Opolskiego, dr Violetty Rezler-Wasielewskiej - Dyrektor Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu, Rafała Bartka - Przewodniczącego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Niemców na Śląsku Opolskim, dr Anny Gołębiowskiej – UO, dra Marka Mazurkiewicza - Pełnomocnik Wojewody Opolskiego ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych, PIN - Instytut Śląski w Opolu, Magdaleny Wańczyk i Piotra Zawadzkiego – studentów Historii UO.  Moderatorem i współorganizatorem spotkania /debaty był dr Marek Białokur – UO;

W kolejnej części spotkania - dyskusji podsumowującej, uczestniczyli dyrektorzy, nauczyciele i uczniowie szkół ponadgimnazjalnych Województwa Opolskiego (reprezentanci: ZSO w Głubczyce; L O nr 1w Kędzierzynie Koźlu, ZSO w Dobrzeniu Wielkim, ZS w Tułowicach, LO nr 1 w Namysłowie, LO w Oleśnie, ZSO nr 1 w Prudniku; LO nr II w Opolu oraz LO nr III w Opolu).

Wypowiedzi uczestników debaty świadczyły o niezwykle ważnej kwestii obiektywnego przedstawiania faktów, wydarzeń historycznych, w tym tych szczególnie tragicznych i bolesnych - z perspektywy widzenia narodów, których one dotyczyły, umożliwianie wymiany opinii przedstawicieli młodego pokolenia tych narodów. Tylko wtedy jest szansa na pełną prawdę o przeszłości historycznej. Uczestnicy spotkania często odnosili się też do dziejącej się historii, wydarzeń dnia dzisiejszego, współczesnego świata, niejednokrotnie kwestionując sztuczny patetyzm wypowiedzi na temat tzw. wniosków/lekcji wypływającej z przeszłości - z prezentowaną postawą wobec współczesnych konfliktów na świecie, wobec tzw. kwestii uchodźców, ludzi pozbawianych prawa do wolności.