Instytut Badań Edukacyjnych przystąpił do realizacji czwartej edycji badania PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study). Jest to międzynarodowe badanie postępów biegłości w czytaniu prowadzone co 5 lat. Badanie obejmie w Polsce uczniów czwartych klas szkół podstawowych.
Uznawane jest ono za miarodajne źródło informacji o postępie edukacji na świecie. Jego założenia i wskaźniki używane są w określaniu celów rozwoju edukacji oraz monitorowaniu ich osiągania w większości krajów rozwiniętych, także w Polsce.
Program PIRLS w skali międzynarodowej jest koordynowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych - IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
W okresie od 11 kwietnia do 3 czerwca 2016 roku odbędzie się główny etap badania, który obejmie 150 wylosowanych szkół podstawowych.
Sprawą kluczową dla powodzenia badania, a tym samym sformułowania poprawnych wniosków o poziomie wiedzy polskich czwartoklasistów, jest uczestnictwo w nim wszystkich wylosowanych szkół.
Wyniki badania PIRLS są opracowywane jedynie w postaci zbiorczych zestawień na poziomie międzynarodowym oraz ogólnokrajowym i nie będą wykorzystane ani do oceny pracy poszczególnych szkól, ani też indywidualnej wiedzy i umiejętności uczniów. Procedura badania nie pozwala na ujawnianie szkół biorących w nim udział. W gestii dyrekcji szkół pozostaje decyzja, czy będą udostępniać wiedzę o swoim uczestnictwie w programie PIRLS.
Podczas realizacji badania będą przestrzegane postanowienia Ustawy o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu Cywilnego.
Informacje o programie PIRLS znajdują się na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych (www.ibe.edu.pl) oraz lEA (www.iea.nl).
W razie jakichkolwiek pytań, prosimy o skontaktowanie się z Panią Jolantą Kaźmierczak (nr telefonu 22 24 17 180) lub Panią Katarzyną Pająk (numer telefonu: 535 911 144, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. )