Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu (PIRLS).

Drukuj
Opublikowano: 18 grudnia 2015
Wpisany przez: Janusz Iwaniak

 Instytut Badań Edukacyjnych przystąpił do realizacji czwartej edycji badania PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study). Jest to międzynarodowe badanie postępów biegłości w czytaniu prowadzone co 5 lat. Badanie obejmie w Polsce uczniów czwartych klas szkół podstawowych.

Uznawane jest ono za miarodajne źródło informacji o postępie edukacji na świecie. Jego założenia i wskaźniki używane są w określaniu celów rozwoju edukacji oraz monitorowaniu ich osiągania w większości krajów rozwiniętych, także w Polsce.

Program PIRLS w skali międzynarodowej jest koordynowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych - IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

W okresie od 11 kwietnia do 3 czerwca 2016 roku odbędzie się główny etap badania, który obejmie 150 wylosowanych szkół podstawowych.

Sprawą kluczową dla powodzenia badania, a tym samym sformułowania poprawnych wniosków o poziomie wiedzy polskich czwartoklasistów, jest uczestnictwo w nim wszystkich wylosowanych szkół.

Wyniki badania PIRLS są opracowywane jedynie w postaci zbiorczych zestawień na poziomie międzynarodowym oraz ogólnokrajowym i nie będą wykorzystane ani do oceny pracy poszczególnych szkól, ani też indywidualnej wiedzy i umiejętności uczniów. Procedura badania nie pozwala na ujawnianie szkół biorących w nim udział. W gestii dyrekcji szkół pozostaje decyzja, czy będą udostępniać wiedzę o swoim uczestnictwie w programie PIRLS.

Podczas realizacji badania będą przestrzegane postanowienia Ustawy o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu Cywilnego.

Informacje o programie PIRLS znajdują się na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych (www.ibe.edu.pl) oraz lEA (www.iea.nl).

W razie jakichkolwiek pytań, prosimy o skontaktowanie się z Panią Jolantą Kaźmierczak (nr telefonu 22 24 17 180) lub Panią Katarzyną Pająk (numer telefonu: 535  911 144, e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. )

List Ministra Edukacji Narodowej