Ocenianie próbnych egzaminów gimnazjalnych

Drukuj
Opublikowano: 29 grudnia 2015
Wpisany przez: Joanna Kraus

Nieuprawnione praktyki przekładania punktowego wyniku próbnego egzaminu gimnazjalnego na ocenę szkolną.

Szanowni Państwo Dyrektorzy szkół gimnazjalnych

W związku z przeprowadzonymi próbnymi egzaminami gimnazjalnymi i pojawiającymi się sygnałami ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz OKE na temat nieuprawnionych praktyk przekładania punktowego wyniku egzaminu na ocenę szkolną, uzyskanego z testu przez gimnazjalistów – informujemy, że takie działanie oceniające jest absolutnie błędne.

Zgodnie ze sztuką pomiaru dydaktycznego wynik punktowy lub procentowy testowania zewnętrznego (nawet jeśli jest to test próbny) nie może być wyrażany w skali ocen szkolnych, gdyż jest nieprzekładalny na tę skalę. Każda próba sztucznego przyporządkowania oceny szkolnej do wyniku testu gimnazjalnego jest krzywdząca dla ucznia i nigdy nie będzie odzwierciedlała stanu rzeczywistego. Taka ocena nadana w sposób arbitralny przekreśla podstawową funkcję oceny szkolnej, jaką jest rzetelna informacja zwrotna dla ucznia i jego rodziców o postępach w nauce.

Ponadto arkusze testowe obejmują pełny zakres materiału (zakres wiedzy i umiejętności ucznia) osiągany w cyklu kształcenia. Jako że próbny egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest zazwyczaj w listopadzie, należy mieć uzasadnione przeświadczenie, że podstawa programowa nie jest zrealizowana w całości. Uczeń może być postawiony w sytuacji udzielania odpowiedzi na pytania, do których ma prawo być jeszcze nieprzygotowany. Zatem to kolejny powód, który dyskwalifikuje praktyki sztucznego włączania wyniku próbnego egzaminu gimnazjalnego w ocenę postępów ucznia (bieżącą, klasyfikacyjną śródroczną lub roczną).

Próbny egzamin gimnazjalny jest ofertą szkoły skierowaną do ucznia, aby nabrał pewności i swoistego obycia w sytuacji egzaminacyjnej.
Z tego też powodu wynik tej próby powinien zostać utrzymany w formie przynależnej całemu zdarzeniu, jako działanie ćwiczebne,przyporządkowane powszechnej praktyce oceniania kształtującego.

Halina Bilik

Opolski Kurator Oświaty