Weryfikacja danych w zbiorze PESEL
W związku z licznymi zgłoszeniami problemów przy weryfikacji danych w zbiorze PESEL, w celu zdiagnozowania przyczyn wspomnianych problemów, została przeprowadzona analiza całego procesu weryfikacji.
Najczęstsze przyczyny negatywnej weryfikacji danych w zbiorze PESEL, to:
- Wpisane dwa imiona rozdzielone spacją w polu „Imię",
- Użycie spacji w dwuczłonowym nazwisku rozdzielonym myślnikiem, np. „Kowalski - Nowak", „Kowalski -Nowak", „Kowalki- Nowak" zamiast „Kowalski-Nowak",
- Zamienione imię z nazwiskiem,
- Wprowadzone inne dane niż figurujące w zbiorze PESEL, np.:
- wielokrotne weryfikowanie tych samych osób w różnej kombinacji liter,
- wprowadzanie zupełnie innych danych (Kowalski zamiast Nowak),
- wpisywanie „ż" zamiast „ź" (Jóżwiak zamiast Jóźwiak),
- brak litery (Kowalki zamiast Kowalski)
- Brak podanego numeru PESEL w zbiorze PESEL
- Nieprawidłowy zapis danych przekazany przez organ gminy do zbioru PESEL
W wyniku przeprowadzonej analizy ustalono, że największa liczba niepoprawnych komunikatów związana była z weryfikacją danych tych samych osób, np. osoba o nazwisku RÓŻDŻKIEWICZ była weryfikowana w następujący sposób: jako RÓŹDŹKIEWICZ, RÓŹDŻKIEWICZ, ROZDZKIEWICZ. Pragniemy zwrócić uwagę, że dane osobowe cudzoziemców w zbiorach meldunkowych rejestrowane są na podstawie dokumentów podróży (np. paszport), w brzmieniu wynikającym z tych dokumentów, np. MIKHAIL a nie MICHAIŁ. W związku z powyższym należy zwrócić szczególną uwagę na zweryfikowanie wprowadzanych danych z dokumentami źródłowymi, np. aktualnymi dokumentami tożsamości (zwłaszcza w przypadku cudzoziemców) czy aktami stanu cywilnego.
W celu efektywnego wyjaśnienia błędnych weryfikacji pracownicy placówek oświatowych zobowiązani są w pierwszej kolejności skierować zapytanie bezpośrednio do organu gminy zameldowania na pobyt stały osoby, a w przypadku braku takiego miejsca do organu gminy zameldowania na pobyt czasowy. To właśnie organ gminy jest źródłem informacji gromadzonych w zbiorze PESEL, zatem tam w pierwszej kolejności powinny być kierowane zapytania. Dopiero po wyeliminowaniu błędów ze strony użytkownika SIO oraz weryfikacji danych w organie gminy (dane wprowadzone do lokalnej bazy danych SIO i do Rejestru PESEL są zgodne) prosimy o kontakt mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .