Strona, którą oglądasz jest stroną archiwalną.

Od dnia 21 sierpnia zapraszamy na nową stronę Kuratorium Oświaty w Opolu

www.kuratorium.opole.pl

Projekt systemowy ”Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”

Drukuj
Opublikowano: 03 października 2012
Wpisany przez: Jacek Szostak

Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt systemowy pt. ”Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POKL, Priorytet III, Poddziałanie 3.1.1: Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty. Głównym celem projektu jest wzmocnienie systemu edukacji w zakresie badań edukacyjnych oraz zwiększenie wykorzystania wyników badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej oraz zarzadzaniu oświatą.
                   
W I semestrze roku szk. 2012/13 planuje się realizację terenową kilkunastu badań, które obejmą: uczniów, nauczycieli i dyrektorów przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Wśród badań znajdują się:
1.Badanie pilotażowe zadań z historii (gimnazjum);
2.Dobre praktyki w nauczaniu historii (gimnazjum);
3.Zrównywanie wyników egzaminów zewnętrznych - egzamin maturalny z matematyki,sprawdzian w szkołach podstawowych i egzamin gimnazjalny;
4.Badanie czytelnictwa dzieci i młodzieży (szkoły podstawowe, gimnazjum);
5.Dydaktyka literatury języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej;
6.Laboratorium myślenia- przedmioty przyrodnicze (szkoły średnie);
7.Pilotaż zadań testowych (historia, przyroda, matematyka - gimnazjum);
8.Diagnoza kompetencji gimnazjalistów;
9.Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce (przedszkola; szkoły podstawowe, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne bez policealnych);
10.Badanie podłużne Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia w szkołach podstawowych, kohorta 1, etap 3;
11.ICILS - Międzynarodowe badanie kompetencji komputerowych i informacyjnych (gimnazjum);
12.Badanie umiejętności na starcie szkolnym dzieci 6 i 7 letnich (przedszkola, szkoły podstawowe);
13.Badanie obserwacyjne w klasach pierwszych, drugich, trzecich i piątych szkoły podstawowej z wykorzystaniem aplikacji komputerowej;
14.Badanie ewaluacyjne projektu systemowego "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów szkół podstawowych w klasach I-III";
15.Badanie ewaluacyjne pilotażowego programu rządowego "Cyfrowa Szkoła" (szkoły podstawowe);
16.Badanie ewaluacyjne dotyczącego projektów wdrożonych w ramach Działania 9.2. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego" - współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
17.Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli;
18.TALIS - Międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się (szkoły podstawowe, gimnazjum,
szkoły ponadgimnazjalne);

Żadne z prowadzonych badań nie jest oceną pracy szkoły, konkretnego dyrektora czy nauczyciela, a  dobór szkoły do badań jest losowy. Wyniki badań zostaną opracowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień. Badania przeprowadzą firmy zewnętrze wyłonione w drodze przetargu. Dyrektor każdej wylosowanej szkoły poproszony będzie o wyrażenie zgody na udział w badaniu jak i o pomoc w jego sprawnej realizacji. Otrzyma on również materiały informacyjne.

Adres do kontaktu w razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości: Instytut Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawa, telefon: 22 2417101, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .

Więcej informacji o prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych badaniach znajduje się  na stronie http://www.eduentuzjasci.pl
Decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej, Instytut Badań Edukacyjnych przejął od września 2012 r. realizację dwóch projektów systemowych tj. Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów i Edukacyjna Wartość Dodana.

Kuratorium Oświaty w Opolu 2012-2014