Strona, którą oglądasz jest stroną archiwalną.

Od dnia 21 sierpnia zapraszamy na nową stronę Kuratorium Oświaty w Opolu

www.kuratorium.opole.pl

„Ministerstwa: Edukacji Narodowej i Rozwoju Regionalnego wobec edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”

Drukuj
Opublikowano: 12 lutego 2013
Wpisany przez: Piotr Dedyk

„Jeśli mamy wspólnie przeprowadzić projekt, jakim jest obniżenie wieku obowiązku szkolnego, musimy ze sobą współpracować. My, dorośli, pracownicy systemu oświaty jesteśmy odpowiedzialni za zapewnienie dzieciom łagodnego, przyjaznego przejścia z przedszkola do szkoły” – powiedziała minister edukacji Krystyna Szumilas, 30 stycznia, podczas spotkania ze środowiskiem oświatowym w Zielonej Górze.

Minister przedstawiła rozwiązania systemowe, podkreślając kluczową rolę edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zapewniła, że zabezpieczenie miejsc w przedszkolach dla wszystkich dzieci jest priorytetem. Ponadto dzięki ustawie przedszkolnej zmniejszą się opłaty ponoszone przez rodziców. Już od września 2013 r. maksymalnie 1 złotówką będzie kosztowała 6 i 7 godzina pobytu dziecka w przedszkolu, w 2014 r. – 8, a w 2015 r. każda kolejna.

Przedszkole przy szkole za unijne pieniądze

Edukacja najmłodszych dzieci – jeden z priorytetów polskiego rządu – powinna dawać szansę na dobry rozwój, umożliwiać dobre przygotowanie do dalszej nauki, do dorosłego życia
i konkurowania na nowoczesnym rynku. Temu podporządkowane są działania ministra edukacji narodowej, który dba o to, żeby do gmin trafiło jak najwięcej środków na rozwój edukacji przedszkolnej i na przygotowanie szkół do obniżenia wieku szkolnego. Dodatkowe  50 mln euro, czyli ponad 200 mln zł z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zostanie w 2013 roku przeznaczone na modernizację oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych przy szkołach podstawowych. Pomocą objętych zostanie blisko 2300 oddziałów w ponad 1400 placówkach.

Minister Krystyna Szumilas zaznaczyła, że 210 mln zł mogą być przeznaczone na dostosowanie sal do potrzeb młodszych dzieci – na wyposażenie, pomoce dydaktyczne, wyposażenie placów zabaw. Gminy uzyskają pieniądze na oddziały przedszkolne w prosty sposób, ponieważ nie będą musiały wnosić wkładu własnego. Wsparcie finansowe ma umożliwić wyrównywanie szans tych dzieci, które do tej pory napotykały na utrudnienia w dostępie do edukacji przedszkolnej. Projekt zakłada zwiększenie o ok. 55 tys. miejsc w oddziałach przedszkolnych.

Upowszechnienie edukacji przedszkolnej w Polsce

Dzięki działaniom Ministerstwa Edukacji Narodowej w 2013 r. do budżetów gmin trafi także rządowa dotacja na każdego przedszkolaka. Samorządy otrzymają 320 mln zł z budżetu państwa.
W kolejnych latach ta dotacja będzie jeszcze wyższa, aż do kwoty ponad 1,7 mld zł w 2016 r. Dzięki temu rodzice będą ponosić mniejsze opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu, a samorządy będą mogły tworzyć dodatkowe miejsca w placówkach wychowania przedszkolnego. Rozwiązania te spowodują, że już 2015 r. 90% dzieci będzie mogło korzystać z wychowania przedszkolnego, a w 2016 r. tę możliwość będą miały wszystkie dzieci od 3 do 5 lat.

Dotychczasowe działania dotyczące zwiększenia dostępu do wychowania przedszkolnego sprawiły, że systematycznie rośnie liczba  dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym zarówno w miastach jak i na wsi. W roku szkolnym 2011/2012 w Polsce wychowaniem przedszkolnym objętych było ogółem 72% dzieci w wieku 3-5 lat. Na wsi odsetek ten wyniósł 52%. Dla porównania w 2007 r. wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego ogółem wynosił 47,3%, a na wsi 23%.

Unijne pieniądze na przedszkola w 2013 roku

W 2013 r. na działania wspierające przedszkola przeznaczone zostanie blisko 100 mln zł. Konkursy na tworzenie nowych bądź wsparcie istniejących ośrodków wychowania przedszkolnego zaplanowano w 7 województwach i dodatkowo w województwie śląskim, pod warunkiem wygospodarowania środków.  W województwie opolskim będzie to 2,28 mln zł.

Edukacja w POKL – efekty

• Powstało blisko 3,6 tys. ośrodków wychowania przedszkolnego.
• Wsparciem objęto ponad 124 tys. dzieci w wieku 3-5 lat na obszarach wiejskich, które uczestniczyły w różnych formach edukacji przedszkolnej.
• Ośrodki edukacji przedszkolnej, które otrzymały wsparcie cechują się wysoką trwałością. 86,4% wszystkich ośrodków nadal funkcjonuje po zakończeniu realizacji projektów.
• Dzięki wsparciu POKL podniesiono proces kształcenia w blisko 10,6 tys. Szkół, które zrealizowały projekty rozwojowe, z czego blisko 56% placówek znajdowało się na obszarach wiejskich.
• Dotychczas wsparciem objęto blisko 1,2 tys. szkół podstawowych w zakresie indywidualizacji procesu nauczania ukierunkowanym na dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
• Uatrakcyjniono ofertę kształcenia zawodowego w ponad 3,1 tys. szkół i placówek, które wdrożyły programy rozwojowe.
• Dotychczas blisko 62 tys. nauczycieli uczestniczyło w projektach poświęconych doskonaleniu zawodowemu, w tym niemal 24 tys. nauczycieli pochodziło z obszarów wiejskich.

Wsparcie oświaty 2014-2020

Do głównych zadań stawianych przed Europejskim Funduszem Społecznym w obszarze oświaty w latach 2014-2020 należy kontynuowanie wsparcia w zakresie zwiększania dostępu do edukacji przedszkolnej oraz zapewnienie wysokiej jakości tego typu edukacji.

Kuratorium Oświaty w Opolu 2012-2014